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Janine MacNeil est largement reconnue pour ses compétences exceptionnelles en droit de la publicité, du marketing et antitrust. À ce titre, elle travaille avec certaines des entreprises les plus importantes et les plus respectées au Canada dans le domaine de la fabrication, des paiements et de la réglementation des produits de consommation, par exemple les aliments, les boissons alcoolisées, les produits de santé naturels, les dispositifs médicaux et les dispositifs électroniques et sans-fil.

Maîtrisant tous les aspects juridiques de la publicité et du marketing, Janine fournit des conseils sur les concours promotionnels, les jeux et les loteries (et les questions connexes de confidentialité), la conformité à la législation sur la protection des consommateurs, les ententes liées au marketing et à la publicité, et les exigences en matière d’emballage et d’étiquetage. Les répertoires juridiques Chambers Canada et Canadian Legal Lexpert Directory ont reconnu son expertise en droit de la publicité et du marketing.

En outre, Janine aide les clients à se conformer au processus d’avis de fusion du Bureau de la concurrence, à élaborer des programmes de conformité en matière de concurrence et à répondre aux enquêtes du Bureau de la concurrence, y compris les enquêtes sur les cartels.

Janine a agi dans le passé à titre de présidente du comité des pratiques de marketing de la section du droit de la concurrence de l’Association du Barreau canadien.



Mandats représentatifs

Janine MacNeil agit à titre de conseillère juridique pour le compte de certaines des entreprises les plus importantes et les plus respectées du Canada dans les secteurs des télécommunications, du commerce de détail, de l’automobile, de la fabrication, de l’assurance, des médias de masse et du divertissement, dans les champs de pratique suivants :

  • La révision de textes publicitaires pour tous les médias, la révision de l’emballage et de l’étiquetage des aliments, des médicaments et des cosmétiques, la rédaction et la négociation d’ententes de copromotion, de talent, de licence et de commandite, la détermination des enjeux en matière de protection de la vie privée liés aux promotions auprès des consommateurs et la prestation de conseils à cet égard, les exigences en matière de conformité dans la conception, la révision et la mise en œuvre de concours et de promotions.
  • Les questions relatives à la protection des renseignements personnels, y compris la sécurité, les procédures et la documentation de conformité, les audits d’information, les politiques de confidentialité, la documentation de consentement, les procédures et pratiques organisationnelles, les procédures de conformité et les questions réglementaires.
  • Les technologies de l’information et le commerce électronique, y compris les opérations et les contrats, le développement de sites Web, la publicité en ligne et les questions de marketing, la sécurité des opérations et les questions de confidentialité et de protection des consommateurs, les droits de propriété intellectuelle, les questions de compétence et de droit multinational.
  • Les dossiers de fusions, y compris ceux de Kraft/Cadbury, West Fraser/Weldwood, Kraft/Nestle, Teck Cominico/Aur Resources, Teck Cominico/Inco, Teck Cominico/Fording, Davis + Henderson/Resolve, Poscor/Triple M, pour n’en citer que quelques uns.
  • Les enquêtes sur les cartels, notamment ceux qui concernent les écrans à cristaux liquides, les tubes à rayons cathodiques et les concentrés de cuivre.

Conférences

Online and Influencer Advertising, CBA Competition Law and Foreign Investment Review Section, Modératrice du panel

20 octobre 2021

Liability Issues Arising from COVID-19, Part 2 Association of Home Appliance Manufacturers, webinaire

21 mai 2020

Canada's Anti-spam Legislation (CASL) – 2019 Update, 2019 Year in Review: Privacy, Data Protection & Cybersecurity Seminar

4 février 2020

2019 Year in Review: Privacy, Data Protection & Cybersecurity, Toronto

4 février 2020

Advertising & Marketing Law: Social, Digital, Online Compliance ‐ Legal Issues for 2018 and Beyond OBA | Professional Development, Toronto

octobre 2018

Advertising and Marketing Law: Made in Canada Canadian Bar Association National Competition Law Section's Young Lawyers Symposium

28 avril 2017

Portfolio Management Association of Canada Compliance Officers' Network, CASL Compliance Recap

25 avril 2017

From Fine Print to Another Fine Mess: Developments in Advertising Law in Canada Canadian Bar Association National Competition Law Section's Marketing Practices Committee

23 février 2017

Data Storage: Understanding Your Legal and Ethical Obligations, MagNet

6 juin 2013

New Anti-Spam Regulations, Association of Canadian Advertisers

31 janvier 2013

Canada's Anti-Spam Legislation - Revised Regulations Released. Is Your Organization Ready? Corporate Counsel Series

30 janvier 2013

Social Media and Mobile Privacy Issues Information Privacy and Data Protection: Technology, Security and Corporate Responsibility in Today's Marketplace, Lexpert

6 décembre 2012

Ontario's Consumer Protection Act: Learning from a Decade of Compliance Consumer Law Essentials, The Canadian Bar Association

17 octobre 2012

Impact of Social Media on Regulators: Balancing Privacy and Public Interest in the World of Social Media College of Respiratory Therapists of Ontario Annual Education Day

2 décembre 2011

Contests, the Internet and…Zombies? The Importance of Awareness, Responsiveness and Legal Compliance in Running Successful Online Contests Digital Marketing & Advertising Law: New Rules & Practical Advice to Protect Your Corporation While Increasing Your Profits, Insight Information Co.

30 novembre 2011

Conférencière:, Preventing WikiLeaks: How to Keep Your Client's Information Private and Data Protected, Corporate Counsel Continuing Professional Development Series

23 novembre 2011

How to Keep Your Cutting Edge Creative Compliant, Corporate Counsel Continuing Professional Development Series

1 mars 2011

Social Media and the Regulator's Dilemma Ontario Professional Regulators' Policy Network: Balancing Practitioners' Privacy and Public Interest

25 février 2011

Information Privacy and Data Protection Privacy and Marketing, Lexpert

29 novembre 2010

The 2009 Competition Act Amendments: Assessing Your Marketing Practices Consumer Law Seminar, Ontario Bar Association, Business Law Section

juin 2010

Ensuring Compliance for Your Privacy Policies: The Latest Developments in Privacy Law Advertising & Marketing Law & Compliance for Financial Institutions, The Canadian Institute

29 avril 2010

Refusal to Deal in Canada: A Primer”, ABA Section of Antitrust Law’s Unilateral Conduct Committee, International Committee and Distribution and Franchise Committee and the ABA Centre for Continuing Legal Education Teleseminar Series, Distribution Issues in the North Atlantic Triangle: Part III: Refusal to Deal: When Can – and Will – You be Required to Supply

january 2010

Information Privacy and Data Protection Conference, Lexpert

novembre 2009

Staying On-Side: Corporate Compliance Programs Mapping the Terrain: An Update on Canadian Competition Law and a Look at the Year Ahead, presented by Lang Michener's Competition & Marketing Law Group

mai 2008

Developments in the Law of Price Maintenance, Refusal to Deal, and Predatory Pricing and Loyalty Programs and Abuse of Dominance: Canada Pipe Competition Law Essentials Conference, The Continuing Legal Education Society of BC, Vancouver

décembre 2006

Cost of Credit Disclosure Issues – Credit Cards: Taking a Swipe at Ontario's New Consumer Protection Act, 2002 New Rules for Consumers and Businesses – The New Consumer Protection Act, presented jointly by the Ontario Bar Association and the Law Society of Upper Canada, Toronto

avril 2005

The Price Claim is Right (or is it?): How to Factor Pricing Issues Into Your Marketing Practices 11th Annual Advertising & Marketing Conference

25 janvier 2005

Price Claims: Too Good to be True? Separating Fact from Fiction in Ordinary Price Claims 7th Annual Conference Advertising & Marketing Law, presented by Insight Information, Toronto

29 novembre 2004

Price (Mis)Representations: The Continuing Challenge of Regular Price Comparisons 9th Annual Advertising and Marketing Law Conference, presented by the Canadian Institute, Toronto

31 janvier 2003

Price Advertising: Effective and Compliant Strategies Advertising and Marketing Law Conference, presented by The Canadian Institute

30 mai 2002

Substantive Issues in Canadian Merger Control: A Practical Guide Essentials of Competition Law Conference, presented by the Ontario Bar Association, Business Law Section

13 mai 2002
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Actualités


Mentions dans les médias


Prix et reconnaissances

  • Chambers Canada (2022), avocate de premier plan, Publicité et marketing
  • Reconnue par Best Lawyers in Canada (2022) comme une avocate chef de file en droit de la publicité
  • Canadian Legal Lexpert Directory (2021), avocate fréquemment recommandée, Droit de la publicité et du marketing
  • Best Lawyers in Canada (2021), avocate de premier plan, Droit de la publicité et du marketing
  • Chambers Canada (2021), avocate de premier plan, Droit de la publicité et du marketing
  • Canadian Legal Lexpert Directory (2020), avocate fréquemment recommandée, Droit de la publicité et du marketing
  • Chambers Canada (2020), avocate de premier plan, Droit de la publicité et du marketing
  • Best Lawyers in Canada (2020), avocate de premier plan, Droit de la publicité et du marketing
  • Canadian Legal Lexpert Directory (2019), avocate fréquemment recommandée, Droit de la publicité et du marketing
  • Chambers Canada (2019), avocate de premier plan, Droit de la publicité et du marketing
  • Best Lawyers in Canada (2019), avocate de premier plan, Droit de la publicité et du marketing
  • Best Lawyers in Canada (2018), avocate de premier plan, Droit de la publicité et du marketing
  • Chambers Canada (2017), avocate de premier plan au Canada, Droit de la publicité et du marketing

Mandats d'administratrice et associations professionnelles

  • Association du Barreau canadien, ancienne présidente du comité des pratiques de marketing, section du droit de la concurrence
  • Association du Barreau américain, section du droit antitrust
  • Association du Barreau de l’Ontario
  • Les normes canadiennes de la publicité
  • Association canadienne du marketing
  • Promotion Marketing Association
  • Professionnelle agréée en protection des renseignements personnels (CIPP/C)

Formation et admission au Barreau

2002
Barreau de l'Ontario
2000
LL.B.Université Dalhousie
1997
BB.A.Université Mount Saint Vincent

Publications

  • Canada’s Anti-Spam Law: Are You Ready?, McMillan at a glance (mai 2014)
  • The Implications of the Recent Decision Of The U.S. Supreme Court in Leegin for Distribution Policies in Canada, TerraLex Connections (mai 2008)
  • Competition Bureau Releases Draft Bulletin on Corporate Compliance Programs, CCH Corporate Brief , No. 165 (mai 2008)
  • Til Death Us Do Part: Is the Canadian Law of Refusal to Deal Becoming an Increasing Challenge for Efficient Distribution Arrangements in Canada?, Distribution, The Newsletter of the Distribution and Franchising Committee, Antitrust Section – American Bar Association Volume 11, Number 2 (septembre 2007)
  • The Canadian Efficiencies Defence: A New Approach, International Antitrust Bulletin (janvier 2007)
  • Efficiencies Again, Toronto Law Journal (novembre 2006)
  • Important Practical Competition Law Issues in Day-to-Day Transactions: Developments in the Law of Predation, Price Maintenance and Refusal to Deal, The Advocates’ Quarterly, Vol. 31, No. 2 (avril 2006)
  • Marketing Payment Cards in Canada, Canadian Institute Payment Card Compliance in Canada Conference (février 2006)
  • What’s in Store for Sears? A Look at the Competition Tribunal’s Decision”, Lang Michener Advertising & Marketing Brief (l’hiver 2005)
  • Competition Act Amendments Tabled: What’s in Bill C-19, Lang Michener Competition & Antitrust Brief (novembre 2004)

Perspectives selon Janine MacNeil (2 Posts)

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17 jeudi 2021 - De midi à 13 h 30 HE